Warto powiedzieć dziecku wprost, że idzie do psychologa, pedagoga, logopedy. Wytłumaczyć, że są to osoby, które pomagają ludziom w różnych trudnościach.
Dziecko powinno wiedzieć jaki jest cel wizyty, co będzie robiło w trakcie (rysowało, rozmawiało, rozwiązywało różne ćwiczenia, zagadki itp.) oraz jak długo może przebiegać spotkanie. Pozytywne nastawienie rodzica, jego opanowanie i spokój pozwolą dziecku odpowiednio wyciszyć się przed wizytą i zmniejszyć stres.
Co będzie potrzebne na wizytę?
WAŻNE!
Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna:
Spotkanie diagnostyczne trwa ok. 3-4 godzin. Rozpoczyna się od rozmowy z rodzicem, podczas której psycholog lub pedagog przeprowadza z rodzicem wywiad na temat zgłaszanego problemu, sytuacji opiekuńczo-wychowawczej, rozwoju dziecka, itp. Celem rozmowy jest poznanie potrzeb i oczekiwań rodziców oraz wskazanie optymalnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka, a także udzielenie wszelkich niezbędnych informacji. Następnie dziecko bierze udział w badaniu psychologicznym oraz pedagogicznym w czasie, których wykonuje szereg zadań. Końcowym momentem jest omówienie wyników, podsumowanie diagnozy.
Konsultacje psychologiczne:
Konsultacja psychologiczna trwa od ok. 1-2 godz. Rozpoczyna się od rozmowy z rodzicem, podczas której psycholog przeprowadza wywiad na temat zgłaszanego problemu. Konsultacja zazwyczaj opiera się na obserwacji dziecka, zabawie z nim i udzieleniu wsparcia dziecku oraz rodzicom. Po takim spotkaniu podejmowana jest decyzja co do dalszego postępowania.
Diagnoza logopedyczna:
Spotkanie diagnostyczne rozpoczyna się od rozmowy z rodzicem. Wywiad z rodzicem obejmuje uzyskanie informacji o okresie ciąży i okołoporodowym oraz o sposobie karmienia dziecka, warto więc przypomnieć sobie szczegóły w zakresie funkcjonowania dziecka we wczesnym okresie po urodzeniu. Następnie logopeda dokonuje diagnozy, a na końcu omawia wyniki i proponuje dalsze postępowanie i pomoc dziecku.
Kochani rodzice pamiętajcie!
Nie mów dziecku: