Warto wiedzieć, że nadużywanie korzystania z mediów elektronicznych wynika często z potrzeby komunikowania się z innymi ludźmi. Młodzi ludzie chcą również kształtować swój wizerunek w sieci. Ponadto niektórzy realizują potrzebę przynależności do jakiejś grupy.
Długie przesiadywanie przed monitorem smartfona, komputera może być też formą ucieczki przed otaczającą rzeczywistością, jak również przed problemami, których dziecko nie potrafi rozwiązać. Uczniowie mogą doświadczać braku akceptacji ze strony rówieśników i dorosłych, problemów rodzinnych, w tym konfliktów z rodzicami, a także niepowodzeń edukacyjnych.
Nadużywanie Internetu wiąże się również z takimi emocjami jak nieśmiałość, lęk, niska samoocena. Depresja sprzyjać może również uzależnieniom elektronicznym.
Osoby, które z powodu Internetu zaniedbują swoje codzienne obowiązki, nie mają potrzeby relacji z innymi twarzą w twarz, nie potrafią przestrzegać ustalonych ram czasowych korzystania z komputera lub smartfona, oraz agresywnie reagują na prośby wylogowania się z sieci, powinny skorzystać z pomocy terapeuty.
Praca terapeutyczna ukierunkowana jest m.in. na:
W pracy nad zapobieganiem w/w uzależnieniom u dzieci zaangażowani uczestniczą również rodzice lub opiekunowie prawni.